بررسی سامسونگ گلکسی A23

مدیران انجمن: tara، zandi، tina72، fatemeh

ارسال پست
آواتار کاربر
khani
پست: 0
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷, ۱۲:۳۰ ب.ظ

بررسی سامسونگ گلکسی A23

پست توسط khani »

بررسی سامسونگ گلکسی A23؛ مزایا، معایب و گوشی‌های جایگزین بهتر
 
1.jpg
گلکسی A23 مزایا و معایب زیادی دارد که در این بررسی به آنها می‌پردازیم. همچنین گوشی A23 سامسونگ را با رقبا مقایسه می‌کنیم تا ببینیم چقدر ارزش خرید دارد.
گلکسی A23 بر خلاف نسل قبل که در ۲ نسخه 4G و 5G عرضه شد، تنها در یک مدل 5G روانه بازار شده. نمایشگر LCD این گوشی از اکثر رقبا کیفیت پایین‌تری دارد اما از مزایایی مثل دوربین با کیفیت و شارژدهی عالی بهره می‌برد. در بررسی گلکسی A23 همراه ما باشید تا این گوشی سامسونگ را محک بزنیم بررسی گوشی A54 گلکسی را هم از دست ندهید.
مشخصات عمومی گلکسی A23
گوشی Galaxy A23 فرودین امسال در نسخه‌های ۴، ۶ و ۸ گیگابایتی در ایران عرضه شد. نسخه ۸ گیگابایتی سامسونگ A23 در بازار ایران نادر است اما مدل‌های ۶ و ۴ گیگابایتی در بازه قیمتی۶ میلیون تومان قابل خرید هستند.
در زمان بررسی گلکسی A23 5G این گوشی از اندروید ۱۲ با رابط کاربری One UI 4.1 بهره می‌برد و تا ۳ به‌روزرسانی اصلی دیگر را دریافت خواهد کرد.
طراحی سامسونگ گلکسی A23: بی‌کیفیت
 
گلکسی A23 از نظر کیفیت ساخت یکی از بی‌کیفیت‌ترین گوشی‌های سامسونگ است.
هرچند طراحی آن تا حدودی شبیه گوشی‌های گرانتر مثل گلکسی A33 است اما در ساخت آن از پلاستیک بی‌کیفیت و براق استفاده شده است. براق بودن پنل پشت باعث می‌شود لکه و اثر انگشت به راحتی روی آن باقی بماند.
گلکسی A23 بدنه بی‌کیفیت و براقی دارد که لک زیادی جذب می‌کند
ماژول دوربین اصلی با پنل پشت یکپارچه است و بیرون زدگی زیادی ندارد. برخلاف گوشی‌های دیگر سامسونگ و حتی مدل ارزان‌تر گلکسی A13 بدنه گوشی کاملا یکپارچه نیست و پنل پشت از فریم میانی جدا است.
در لبه سمت راست کلیدهای کنترل صدا و پاور قرار گرفته که حسگر اثر انگشت هم با آن ادغام شده است.
لبه پایین میزبان پورت USB-C و اسپیکر است و در سمت چپ هم اسلات سیم‌کارت را داریم که همزمان از دو سیم‌کارت و کارت حافظه پشتیبانی می‌کند.
در سمت جلو نمایشگری با حاشبه‌های زیادی به چشم می‌خورد. سامسونگ به جای حفره از بریدگی قطره‌ای استفاده کرده از زیبایی گوشی به شدت کاسته است.
گوشی گلکسی A23 با وجود بدنه بی‌کیفیت و براق گلکسی به خوبی در دست می‌نشیند و لفزنده نیست. وزن ۱۹۵ گرمی برای موبایلی پلاستیکی کمی زیاد است اما تاثیر منفی چندانی روی تجربه نهایی ندارد.
اگر گوشی‌های با بدنه شیشه‌ای را ترجیح می‌دهید، در همین رده قیمتی سراغ شیائومی ردمی نوت 11S بروید.
بررسی نمایشگر گلکسی A23: متوسط
2.jpg
گوشی گلکسی A23 به صفحه نمایش ۶.۶ اینچی از نوع PLS LCD مجهز شده که وضوح مناسب ۱۰۸۰ در ۲۴۰۸ پیکسل دارد.
این نمایشگر نرخ رفرش ۹۰ هرتزی دارد که به نمایش روان‌تر محتوا کمک می‌کند. برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی در مواردی مثل مطالعه متن که صفحه را لمس نمی‌کنید، نرخ رفرش به ۶۰ هرتز کاهش می‌یابد.
نمایشگر LCD گوشی A23 از اکثر رقبا کیفیت پایین‌تری دارد
نمایشگر گوشی گلکسی A23 حداکثر روشنایی ۴۶۴ نیتی دارد که نسبت به رقبا در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد.
این سطح از روشنایی می‌تواند مشاهده صفحه در محیط‌های پر نور و زیر نور مستقیم را دشوار کند.
دقت رنگ‌ها نیز چندان مطلوب نیست و رنگ‌های سفید و خاکستری به آبی می‌زنند.
متاسفانه هیچ راهی برای تنظیم دمای رنگ در دسترس نیست و باید با رنگ‌های اغراق شده سر کنید.
سامسونگ برای کاهش قیمت حسگرهای مجاورت فیزیکی و نور را از این گوشی حذف کرده است. در نتیجه تنظیم نور صفحه بر اساس محیط کمی بیشتر طول می‌کشد.
حسگر مجاورت فیزیکی مسئولیت قفل کردن صفحه حین تماس را بر عهده دارد. هرچند سامسونگ به جای آن از حسگر مجازی استفاده کرده اما گاهی این سنسور به درستی عمل نمی‌کند و صفحه حین تماس به صورت ناخواسته لمس می‌شود.
نمایشگر ۸۲ درصد از پنل جلو را به خود اختصاص داده و همانطور که ابتدای بررسی گلکسی A23 گفتیم، اطراف آن حاشیه‌های زیادی دیده می‌شود. مسئولیت حفاظت از نمایشگر در برابر خط و خش بر عهده گوریلا گلس ۵ قرار دارد.
رقبای گلکسی A23 با صفحه نمایش بهتر در همین رده قیمتی:
  • شیائومی ردمی نوت 11S با نمایشگر امولد ۱۲۰ هرتز
  • شیائومی پوکو M5S با نمایشگر امولد
  • گلکسی M33 با صفحه نمایش ۱۲۰ هرتز
بررسی دوربین گلکسی A23: مناسب در روز
3.jpg
گلکسی A23 به دوربین اصلی چهارگانه مجهز شده که نقش اصلی آن را سنسور ۵۰ مگاپیکسلی بازی می‌کند. در کنار آن هم لنزهای ۵ مگاپیکسلی فوق‌عریض با زاویه دید ۱۲۳ درجه و ۲ لنز ۲ مگاپیکسلی ماکرو و عمق سنج قرار گرفته‌اند.
دوربین اصلی گلکسی A23
کیفیت تصاویری که در نور روز ثبت شده‌اند، برای موبایلی با این قیمت مطلوب است. شارپنس و سطح جزییات بسیار عالی است و رنگ‌ها با وجود کمی اغراق، زنده و شاداب به نظر می‌رسند. در محیط‌های با نور کافی به سختی می‌توان نویزی پیدا کرد و داینامیک رنج هم گسترده است.
دوربین اصلی در نور عکس‌های خوبی ثبت می‌کند
عکس‌های پرتره گوشی گلکسی A23 فراتر از حد انتظار هستند. سوژه به خوبی نوردهی شده و افکت بوکه دقیق پیاده می‌شود.
هرچند شارپنس و سطح جزییات می‌توانست بهتر باشد اما کیفیت نهایی در شرایط مختلف یکسان و راضی کننده است.
دوربین برای نوردهی بهتر با ترکیب چند پیکسل مجاور عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی ثبت می‌کند.
بررسی گلکسی A23 نشان می ‌دهد هیچ گزینه‌ای برای بزرگنمایی یا ثبت عکس‌ها با وضوح کامل ۵۰ مگاپیکسلی در دسترس نیست.
یکی از مزایای مهم این گوشی برخوردار بودن از لرزش‌گیر اپتیکال است که معمولا در گوشی‌های گرانتر شاهدش هستیم. این پایدارساز به خوبی لرزش‌های ناخواسته دست را حذف می‌کند.
روی دوربین فوق عریض حساب چندانی باز نکنید چون عکس‌ها پر از نویز، با داینامیک رنج محدود و فاقد جزییات هستند. دوربین‌های ماکرو و عمق سنج هم کاربرد خاصی ندارند و فقط برای جذابیت ظاهری به گوشی گلکسی A23 اضافه شده‌اند.
عکاسی در شب گوشی A23
حتی با در نظر گرفتن قیمت گلکسی A23 عملکرد دوربین ۵۰ مگاپیکسلی در شب ناامیدکننده است.
فیلم‌برداری محدود به ویدیو 1080p است اما کیفیت مناسبی دارد
عکس‌ها در حالت استاندارد پر از نویز، سافت و رنگ و رو رفته هستند. فعال‌سازی حالت نایت مود هم دردی را دوا نمی‌کند.
هرچند از نویز کاسته می‌شود اما بخشی از جزییات از دست می‌رود.
عکاسی در این حالت هم زمان زیادی از شما می‌گیرد بنابراین بهتر است از همان حالت عادی استفاده کنید.
دوربین سلفی گلکسی A23
گوشی سامسونگ گلکسی A23 به دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 مجهز شده که نسبت به رقبا با لنزهای ۱۳ و ۱۶ مگاپیکسلی در سطحی پایین‌تر قرار می‌گیرد.
تصاویر سلفی در مجموع راضی کننده است. هرچند سطح جزییات زیاد نیست اما رنگ‌ها دقیق و با طراوت هستند.
فیلم‌برداری
دوربین اصلی و فوق‌عریض گلکسی A23 امکان ثبت ویدیوهای 1080p با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه را به شما می‌دهند و خبری از 4K نیست.
دوربین اصلی ویدیوهای چشم‌نوازی ثبت می‌کند که در سطح رقبای هم‌رده قرار دارد و حتی جزییات بیشتری را نسبت به اکثر آنها ثبت می‌کند. شارپنس برای ویدیو 1080p بالاست، رنگ‌ها شاداب هستند و داینامیک رنج هم در سطح ایده‌آلی قرار دارد.
رقبای همرده گلکسی A23 با دوربین بهتر:
  • شیائومی ردمی نوت 11S با دوربین اصلی ۱۰۸ و سلفی ۱۶ مگاپیکسلی
  • شیائومی پوکو M5S با دوربین اصلی ۶۴ و سلفی ۱۳ مگاپیکسلی
  • شیائومی پوکو M4 پرو با دوربین اصلی ۶۴ و سلفی ۱۶ مگاپیکسلی
  • گلکسی M33 با قابلیت ثبت ویدیو 4K
بررسی عملکرد پردازنده گلکسی A23
5.jpg
سامسونگ A23 به تراشه اسنیدراگون 680 مجهز شده که نسبت به نسل قبل قوی‌تر است. پردازنده ۸ هسته‌ای این تراشه شامل ۴ هسته قوی ۲.۴ گیگاهرتزی و ۴ هسته متوسط ۱.۹ گیگاهرتزی است.
اگر اهل بازی با گوشی هستید، دور گلکسی A23 خط بکشید
عملکرد روزمره این گوشی در اجرای برنامه‌های ساده مثل واتساپ روان است اما در اجرای برنامه‌ها و بازی‌های نسبتا سنگین لگ و باگ به چشم می‌خورد.
با وجود ارتقای پردازنده بازی‌‌های سنگین مثل کال‌او‌دیوتی موبایل و پابجی تنها با نرخ فریم پایین و تنظیمات گرافیکی متوسط قابل اجرا هستند.
دلیل عملکرد ضعیف گوشی در بازی‌ها به تراشه گرافیکی قدیمی Adreno 610 برمی‌گردد.
اگر اجرای سریع برنامه‌ها برایتان مهم است یا اهل بازی با گوشی هستید، به جای گلکسی A23 سراغ پوکو M4 پرو 5G بروید که ۵۰ درصد قوی‌تر است.
پیکربندی حافظه گوشی A23
 
گوشی گلکسی A23 از نظر پیکربندی حافظه در نسخه‌های بسیار متعددی روانه بازارهای جهانی شده اما در ایران سه نسخه ۴/۶۴، ۴/۱۲۸ و ۶/۱۲۸ گیگابایت در دسترس است.
حافظه داخلی از نوع eMMC 5.1 است که نسبت به UFS 2.2 در گوشی‌های هم‌قیمت سرعت انتقال پایین‌تری دارد.
یکی از مزایای این گوشی خشاب اختصاصی برای کارت حافظه microSD است و نیازی نیست بین سیم‌کارت دوم و کارت حافظه یکی را انتخاب کنید.
باتری گوشی A23
گلکسی A23 به باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی مجهز است که از شارژ سریع ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کند.
بررسی گلکسی A23 از شارژدهی فوق ‌العاده حکایت دارد
نکته عجیب این است که سامسونگ این گوشی را به جای آداپتور ۲۵ واتی با آداپتور ۱۵ واتی عرضه می‌کند که فرایند شارژ را بسیار کند می‌کند.
باتری این گوشی با استفاده عادی تا ۲.۵ روز شارژدهی دارد.
حتی با استفاده سنگین مثل چند ساعت تماشای ویدیو و گردش در اینستاگرام می‌توانید ۱.۵ روز روی شارژدهی حساب باز کنید.
از سوی دیگر آداپتور ۱۵ واتی باعث شده شارژ کامل باتری حدود ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه طول بکشد.
رقبای هم قیمت گلکسی A23 با شارژ ۳۳ واتی:
  • شیائومی ردمی نوت 11S
  • شیائومی پوکو M5S
امکانات گلکسی A23
گوشی A23 امکانات متداول گوشی‌های سامسونگ را در اختیارتان قرار می‌دهد. این گوشی به حسگر اثر انگشت یکپارچه روی لبه کناری مجهز است که در بازکردن قفل سرعت و دقت بسیار بالایی دارد.
در لبه پایین جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری دیده می‌شود که برای بسیاری از کاربران خبر خوشایندی است و آنها را از خرید هدفون بی‌سیم یا مبدل Type-C بی‌نیاز می‌کند.
یکی از معایب گلکسی A23 نداشتن اسپیکر استریو است. صدای خروجی چندان مطلوب نیست چرا که فلت و فاقد بیس و فرکانس‌های میانه است.
سامسونگ برای ارتقا کیفیت صدا برخی قابلیت‌ها مثل پشتیبانی از دالبی اتموس و اکولایزر را ارائه کرده است. البته دالبی اتموس به هدفون و اسپیکرهای بلوتوث محدود است.
نمرات گوشی A23
6.jpg
این گوشی با پردازنده اسنپدراگون ۶۸۰ در بنچمارک‌های معتبر عملکردی متوسط را از خود نشان داده و به پای رقبای قدرش نمی‌رسد.
امتیاز گلکسی A23 در بنچمارک آنتوتو ۹ برابر ۲۷۳ هزار است و در تست‌‌های تک و چند هسته‌ای گیک‌بنچ هم به ترتیب نمرات ۳۸۰ و ۱۶۳۲ را به دست آورده است.
این در حالی است که پوکو M4 پرو 5G توانسته در آنتوتو به نمره ۳۵۳ هزار واحدی دست پیدا کند. ردمی نوت 11S هم در همین آزمون امتیاز ۳۰۸ هزار واحدی را به دست آورده که از عملکرد بهتر آنها حکایت دارد.
نمره کاربران به گلکسی A23 در فروشگاه آنلاین آمازون ۴.۵ از بوده و در دیجی‌کالا هم ۳۶۴ نفر از خریداران به امتیاز ۴.۳ از ۵ داده‌اند.
در ادامه نگاهی به مزایا و معایب گلکسی A23 از دیدگاه کاربران خواهیم داشت. این دیدگاه صرفا نتیجه بررسی کوتاه‌مدت ما نیست و کاربران پس از چند ماه استفاده در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی آن را مطرح کرده‌اند.
مزایا گلکسی A23 از نظر کاربران
دوربین اصلی قوی
دوربین ۵۰ مگاپیکسلی گلکسی A23 در نور روز عملکرد بسیار خوبی دارد. سطح جزییات بالا، کنتراست و داینامیک رنج گسترده و رنگ‌های شاداب از ویژگی‌های تصاویر و ویدیوهای این دوربین است.
شارژدهی عالی
گوشی A23 سامسونگ با استفاده عادی برای دو روز شارژدهی دارد و اگر استفاده سنگین هم داشته باشید باز هم باتری ۵ هزار میلی‌آمپرساعتی آن کفاف بیش از یک روز را می‌دهد.
طراحی به‌روز
هرچند کیفیت ساخت این گوشی چنگی به دل نمی‌زند اما طراحی به‌روز و شیک آن شبیه گوشی‌های گرانتر از جمله گلکسی A23 , A53  است.
معایب گلکسی A23 از نظر کاربران
کیفیت ساخت پایین
یکی از معایب گلکسی A23 این است که در ساخت آن از پلاستیک بی کیفیت و براق استفاده شده که به راحتی اثر انگشت و لک را جذب می‌کند. جدا بودن پنل پشت و فریم میانی هم از جذابیت آن کاسته است.
پردازنده ضعیف‌تر از رقبا
پردازنده اسنپدراگون ۶۸۰ نسبت به اگزینوس ۱۲۸۰ و هلیو G96 در رقبا عملکرد ضعیف‌تری دارد. به گفته کاربران یکی از معایب گلکسی A23 این است که در اجرای بازی‌های سنگین ضعیف است و گاهی برنامه‌ها هم به کندی اجرا می‌شوند.
نمایشگر متوسط
در حالی که بسیاری از گوشی‌های هم قیمت از جمله ردمی نوت 11S و پوکو M5S به نمایشگر امولد مجهز شده‌اند، Galaxy A23 از پنل LCD بهره می‌برد که در سطحی پایین‌تر قرار دارد.
سرعت شارژ کند
در حالی که این گوشی از آداپتور ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کند، سامسونگ آن را با شارژر ۱۵ واتی همراه کرده که برای پر کردن کامل باتری به حدود ۲ ساعت زمان نیاز دارد.
در آخر
گلکسی A23 سامسونگ از نظر ظاهری گوشی جذابی است اما کیفیت ساخت پایینی دارد و به راحتی لک و اثر انگشت را به خود جذب می‌کند. دوربین آن در طول روز عکس‌های جذاب و ویدیوهای چشم‌نوزازی ثبت می‌کند اما در شب به شدت کیفیت خروجی افت می‌کند. پردازنده اسنپدراگون ۶۸۰ در سطحی پایین‌تر از رقبای هم‌رده است و باید دور بازی با گلکسی A23 را خط بکشید. مزایای این گوشی که در بررسی گلکسی A23 مشخص شد شارژدهی طولانی است که با استفاده عادی به بیش از ۲ روز می‌رسد. در مجموع گلکسی A23 نسبت به رقبای هم‌رده مثل ردمی نوت 11S و پوکو M5S ارزش خرید پایین‌تری دارد
شما در انجمن پاد عضو نیستید. جهت مشاهده تصاویر و دسترسی به پیوست ها ثبت نام نمایید.
کانال تلگرام انجمن پاد
https://t.me/paadir
ارسال پست

بازگشت به “سامسونگ”