اپل سیاست‌های اپ‌استور در اتحادیه اروپا را تغییر داد

اپل سیاست‌های اپ‌استور در اتحادیه اروپا را تغییر داد

پس از حکم اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه سیاست‌های اپل برای اپ استور رسماً قانون بازارهای دیجیتال را نقض می‌کند، غول فناوری تغییراتی را اعلام کرده است. به‌طورخاص، این تغییرات درباره استفاده از لینک‌های خارجی در اپلیکیشن‌ها برای ارائه راه‌های پرداخت جایگزین به کاربران است. پس از اعلام این تغییرات، اسپاتیفای و اپیک‌گیمز که از منتقدین قدیمی سیاست‌های اپ استور بوده‌اند، از تغییرات جدید نیز انتقاد کرده‌اند.اپل در بیانیه مربوط به تغییرات خود توضیح می‌دهد که بسیاری از محدودیت‌های مربوط به لینک‌های خارجی ارائه‌شده توسط توسعه‌دهندگان را حذف می‌کند. به‌‌عنوان مثال، توسعه‌دهندگان با وجود این تغییرات می‌توانند در اپلیکیشن‌های خود از لینک‌های خارجی استفاده کنند که کاربران را برای خرید به یک وب‌سایت هدایت می‌کنند.البته کوپرتینویی‌ها ساختار جدیدی را برای هزینه‌های این موارد معرفی کرده‌اند. غول سازنده آیفون دو سطح از هزینه‌ها را برای برنامه‌هایی معرفی کرده است که در آن‌ها به یک صفحه وب خارجی لینک داده شده است؛ هزینه اولیه Acquisition و هزینه خدمات فروشگاه (Store Services).

"اولین کارمزد جدید اپل «هزینه خرید اولیه» (Initial Acquisition Fee) است که غول فناوری می‌گوید ارزشی که اپ‌استور در ارتباط توسعه‌دهندگان با مشتریان خود ارائه می‌کند را نشان می‌دهد. با این هزینه، اپل مطابق با شرایط تجاری جدید و فعلی خود، از فروش کالاها و خدمات دیجیتالی که مشتریان در هر پلتفرمی انجام می‌دهند 5 درصد کارمزد دریافت می‌کند."

هزینه دوم با نام «هزینه خدمات فروشگاه» (Store Services Fee)، خدمات و قابلیت‌هایی را شامل می‌شود که غول فناوری به توسعه‌دهندگان ارائه می‌کند، مانند توزیع و مدیریت برنامه‌ها و ویژگی‌های امنیتی اپ استور. این هزینه شامل یک کارمزد استاندارد 10 درصدی یا یک کمیسیون با تخفیف 5 درصدی (برای توسعه‌دهندگان کوچک) می‌شود.اپل می‌گوید که این دو کارمزد جدید برای کاربران فعلی iOS اعمال نخواهد شد و فقط برای کاربران جدیدی اعمال می‌شود که برای اولین‌بار یک برنامه را از طریق اپ‌استور دانلود می‌کنند.اسپاتیفای و اپیک‌‌گیمز از جمله شرکت‌هایی بوده‌اند که از مدت‌ها قبل اینطوری استدلال کرده‌اند که اپل از موقعیت خود در بازار سوءاستفاده می‌کند و شکایات آن‌ها تا حدی مسئول توسعه قانون ضد انحصار اتحادیه اروپا برای بازارهای دیجیتال (DMA) است.«تیم سوئینی»، مدیرعامل اپیک گیمز در ایکس نوشت:

"«در اتحادیه اروپا، جایی که قانون جدید DMA رقابت فروشگاه‌های اپلیکیشن را فراهم می‌کند، اپل به رفتار مخرب خود ادامه می‌دهد و 15 درصد هزینه ناخواسته جدید غیرقانونی را برای کاربرانی که به فروشگاه‌های رقیب مهاجرت می‌کنند و بر تجارت در این فروشگاه‌های رقیب نظارت می‌کنند، در نظر می‌گیرد.»"

TechCrunch نیز بیانیه‌ای از اسپاتیفای دریافت کرده است که در آن هزینه‌های جدید اپل گیج‌کننده و غیرقابل‌قبول توصیف شده است.

نظرات